Ahad, 31 Mac 2019

PALEOLITIK DI ASIA TENGGARA ( BUKU PREHISTORY of the INDO-MALAYSIAN ARCHIPELAGO, Peter Bellwood)


     Assalamualaikum dan Salam Sejahtera kepada semua. Harap kalian dalam keadaan yang sihat hendaknya dan sentiasa berada dalam lindungan Allah SWT. Pada hari ini saya akan menyambung perkongsian yang pertama hari itu berkaitan Zaman Paleolitik. Sebelum ini saya lebih memfokuskan kepada zaman prasejarah yang berlaku di Malaysia khususnya zaman paleolitik yang dibuktikan melalui jumpaan kerangka Perak Man. Namun, penulisan kali ini bakal membawa anda sekalian kepada skop pengajian arkeologi berkaitan zaman Paleolitik yang lebih meluas meliputi kawasan Asia Tenggara.

    Penyelaras Pengajian Arkeologi iaitu Encik Abdul Aziz mengkehendaki kami untuk membaca dan mentelaah buku yang bertajuk Prehistory of The Indo-Malaysian Archiepelago oleh Peter Bellwood. Oleh itu, melalui pembacaan buku tersebut saya akan menerangkan secara ringkas berkaitan kandungan buku, namun berpandukan soalan yang telah diberikan oleh Encik Aziz. Insha Allah saya akan berusaha dalam menjawab pertanyaan yang diberikan kepada saya dan rakan-rakan sekelas.

Soalan 1: Terangkan secara ringkas berkaitan Formasi Ngandong

Kebudayaan Ngandong merupakan salah satu daripada kebudayaan di Indonesia yang berkembang di daerah Ngandong dekat Ngawi.kebudayaan yang dimaksudkan adalah sebuah kebudayaan yang berbentuk material atau kebendaan seperti alat-alat batu tertentu. Ngandong merupakan sebuah tempat ditemukan bukti-bukti sejarah peradaban manusia seperti alatan dari tulang yang digunakan oleh manusia zaman prasejarah dalam melakukan aktiviti harian.

    Alat-alat daripada tulang yang ditemui berasal daripada tulang-tulanhg binatang yang mempunyai ukuran sederhana dan juga tanduk rusa. Alat-alat ini dijumpai dalam bentuk yang tertentu dan diyakini mempunyai fungsi-fungsi yang tertentu sperti alatan penusuk, belati atau tombak. Masyarakat awal sering berpindah ke kawasan yang lain sekiranya kawasan yang didudukinya tidak mempunyai makanan untuk kelangsungan hidup. Kebanyakan artifak atau alat-alat batu yang tersebar ke Indonesia diantaranya tersebar ke Halmahera, Nusa Tenggara Barat, Kalimantan, Nusa Tenggara Timur, Bali, Sulawesi serta Sumatera.

alat- alat batu hasil daripada kebudayaan Ngandong
a) FLAKE
- alat serpihan berukuran keci yang diperbuat daripada tulang.
- alat-alat yang diperbuat daripada batu yang mempunyai lekatan menarik seperti Chalcedon.
-kapak genggam
-alat-alat batu yang diperbuat daripada tanduk rusa yang diruncingkan dahulu, tujuan untuk perlindungan, berburu dan mengolah makanan.
-alatan yang diperbuat daripada tulang yang bersaiz besar ( belati, alat penusuk, mata tombak, hujung tombak dengan dua mata tombok, alat mengupas daging atau ubi).


      Alatan ini sebelum ini ditemukan didekat fosil Homo Wajakensis didaerah Ngandong.
Homo Soloensis ditemukan di daerah Ndirejo, Sambung Macan, Sragen dan Jawa Tengah.
Dapat disimpulkan berdasarkan penyelidikan daripada ahli arkeologi mengatakan bahawa Kebudayaan Ngandong ini berasal daripada dua spesis manusia purba iaitu Homo Soloensis dan Homo Wajakensis.

Soalan 2: Terangkan secara ringkas Formasi Solo

    Manusia Solo telah dijumpai di sekitar Jawa oleh Gustav Heinrich Ralph von Koenigswald antara tahun 1931 dan 1933. Manusia Solo ataupun Homo erectus soloensisi merupakan subspesis daripada Homo erectus. Jumpaan manusia Solo dikatakan bertapak di sepanjang Sungai Solo, Pulau Jawa yang bertarikh antara 550,000 - 143,000 tahun yang lalu. 


Soalan 3:Huxley Line




   Garisan Huxley terletak diantara kawasan Bali dan Lombok, Kawasan Borneo dan  Sulawesi, Borneo dan Kepulauan Sulu, turut termasuk kawasan Calamianes dan Palawan dan seterusnya berakhirnya di kawasan Pasifik antara Luzon dan Taiwan. Dalam pada itu juga, di kawasan pinggiran pentas Sunda antara Borneo dan Sulawesi sebahagiannya ditandai dengan Great Sunda Reef yang luar biasa. Malah, secara ringkasnya, Huxley's Line dianggap sebagai penanda sempadan biogeografi antara kawasan Filipina dan Wallacea dengan kawasan Sunda yang dipisahkan  oleh lautan.

Soalan 4: Terangkan secara ringkas apa itu Pentas Sunda dan Pentas Sahul

1.  PENTAS SUNDA
   Sundaland ataupun Pentas Sunda merupakan kawasan yang terdiri daripada Semenanjung Malaysia, Jawa, Borneo, Palawan dan juga merangkumi kawasan yang kecil seperti Riau dan Lingga. Di pinggir Timur Pentas Sunda telah ditandakan oleh garisan Huxley ataupun turut dipanggil sebagai Huxley's Line sebagai biogeografinya. Sebenarnya Huxley's Line ini penting agar tidak berlakunya kekeliruan dengan garisan yang lebih dikenali seperti Wallace Line, yang berperanan di bahagian selatan Filipina. 

     Sebagai maklumat tambahan, Garisan Wallace adalah sempadan yang memisahkan ekozon Asia dan Wallacea , yang merupakan zon peralihan  antara Asia dan Australia. Di Barat garisan ini telah dijumpai organisma berkaitan dengan spesis Asia manakala di Timur garis hadirnya spesis campuran asal Asia dan Australian. Garis ini melintas melalui Indonesia, antara Borneo dan Sulawesi dan melalui Selat Lombok antara Bali dan Lombok. Yang paling menarik adalah garisan Wallace diambil bersempena nama Alfred Russel Wallace yang telah mendapati dengan jelas garisan ini.

Gambar 1 menunjukkan Garisan Wallace

   Pentas Sunda kini meliputi kawasan tepi laut yang cetek dan mempunyai luas permukaan sebanyak 2.2 million kilometer persegi), malah kebanyakannya mula terdedah dengan tanah yang basah oleh paras air yang rendah dalam tempoh semasa Pleitosen dan terutamanya sekali ketika kemuncak glasier yang terakhir (pencairan ais) kira-kira 20,000 tahun lalu.

2.  PENTAS SAHUL
   Merupakan sebahagian daripada Pentas Benua Sahul iaitu merangkumi Pentas Benua Australia dan New-Guinea. Pentas Sahul terletak berhampiran dengan Pantai Australia, malah dikatakan bermula daripada Barat Laut Australia melalui bawah lautan Timor sehinggalah kearah Pulau Timor, dan berakhir dimana dasar laut mula menurun ke dalam Palung Timor. Dalam pada itu juga, sebahagian pentas Sahul dikenali sebagai Pentas Arafura, iaitu yang membentang dari pantai Utara Australia dibawah Laut Arafura hingga ke Pulau New Guinea, kepulauan Aru wujud diatas pentas Arafura ini.


Gambar 2 menunjukkan Pentas Sunda dan Pentas Sahul

Soalan 5: Jenis-jenis manusia yang dijumpai di Asia Tenggara

1)    Mengantropus Paleojavanicus (manusia raksasa dari Java)

-ditemui oleh seorang arkeologi dari negera Belanda yang bernama Van Koenigsward.
-menjumpai fosil ini di daerah Sangiran pada tahun 1936
-dianggarkan manusia ini hidup antara 1 juta-2 juta tahun yang lalu.
ciri-ciri:
a) memiliki tulang pipi yang tebal
b) memiliki rahang yang kuat
c) tidak memiliki dagu
d) memiliki tonjolan belakang yang tajam

2)   Pitecanthropus Erectus (manusia kera yang berjalan tegak)
-hidup di wilayah Java (1-2 juta tahun)
-seorang doktor dari Belanda bernama Eungene Dubois telah menemukan manusia ini.
ciri-ciri:
a) berjalan tegak, struktur tengkorak adalah mirip dengan kera
b) merupakan kaum pengumpul makanan (Food gathering)

3)  Pilecanthropus Soloensis 
-manusia purba yang berasal daripada Solo- Ngandong
ciri-ciri:
a) mempunyai tonjolon kening yang tebal
b)hidungnya lebar dan pipi yang kuat dan menonjol
c) ketinggian sekitar 165-180cm
d) mempunyai tempat perlekatan otot tengkuk yang besar dan kuat.

4)  Pitecanthropus Mojokertensis
5)  Homo Floresiensis
ciri-ciri : 
a) mempunyai muka yang tebal, hidung lebar dan mulut yang menonjol.
b)bentuk fizikal seperti manusia
c)hidup sekitar 40,000 - 25,000 tahun lalu.

6) Homo Wajakonsis
- dikenal sebagai manusia wajak, manusia purba yang pernah hidup di Indonesia. Fosil ini telah ditemui oleh Van Riestcholen pada tahun 1889 di sebuah cerek di bahagaian lereng pergunungan karst di Barat Laut dekat Tulanggagung, Jawa Timur.
ciri-ciri:
a) untuk fosil perempuan; memiliki muka yang mendatar & lebar, akar hidung besar dan bahagian mulut menonjol sikit.
b) dahinya agak miring & matanya terdapat busur kuning yang agak nyata.
c) mempunyai volume otak sebanyak 1630 cc.
d) bagi fosil lelaki menunjukkan rahang bawah serta gigi yang memiliki ukuran yang besar.
e) kalau menutup gigi, maka muka atas akan mengenai muka bawah.
f) Wajak sudah termasuk Homo sapiens dan mempunyai ciri-ciri yang berbeza dengan Phitencanthropus.

7) Homo Soloensis
-antara tahun 1931-1934, seorang ahli purbakala G.H.R. Von Koeningsuald dan Ter Haar menemukan fosil-fosil manusia purbadi sebuah Lembah Sg. Bengawan Solo dekat Desa Ngandong di daerah Blora & Sragen, Jawa tengah.
-manusia purba ini berasal daripada lembah Benggawan Solo dan dinamakan homo solensis/ manusia purba daripada Solo.
Hasil budaya yang ditemukan dari homo soloensis

  1. kapak gengam/kapak perimbas
  2. alat serpih
  3. peralatan yang terbuat daripada tulang

8) Pitecanthropus Robutus
ciri-ciri :
a) mempunyai rahang yang besar, selepas dibuat penelitian sebenarnya kegunaan rahang yang besar itu digunakan untuk mengunyah tumbuhan agar menjadi lebih mudah dan cepat.

9) Pitecanthropus Dubus
10) Homosapiens
ciri-ciri:
a) Berasal daripada zaman Holosen.
b) mempunyai bentuk tubuh yang menyerupai bentuk badan manusia
c) ketinggian : 130-210 cm
d) otot tengkuk mengalami penyusutan
e) alat kunyah dan gigi mengalami penyusutan
f) muka tidak menonjol ke hadapan
g) berdiri dan berjalan tegak
j) berdagu dan tulang rahang yang biasa dan tidak kuat.

SOALAN 6 : ALAT-ALAT BATU YANG DIJUMPAI DARI NEGARA-NEGARA ASIA TENGGARA, NAMAKAN:


steep-edges tools

Kapak perimbas


Alat repeh berperimping


   Setakat itu sahaja perkongsian saya pada hari ini. Saya berharap ilmu berkaitan Paleolitik yang berlaku di Asia Tenggara dapat membantu dalam meingkatkan ilmu pengetahuan kita. Oleh itu, segala salah dan silap mohon dimaafkan dan Insha Allah, jika ada kesempatan lagi saya akan menyambung perkongsian yang seterusnya.

Sekian dan terima kasih.



















































Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ZAMAN LOGAM

Assalamualaikum WBT dan salam sejahtera. Bertemu kita dalam blog kali ini,yang pasti membuat anda semua tidak sabar-sabar menunggu perkongsi...