Sabtu, 23 Mac 2019

Haobinhin

    Assalamualaikum WBT dan salam sejahtera kawan-kawan sekalian. Apa khabar semua ? saya harap kamu semua dalam keadaan yang sihat hendaknya. InshaAllah, pada hari ini saya akan menyambung penulisan yang seterusnya berkaitan dengan pengajian arkeologi. Harap anda semua sudi untuk membaca perkongsian saya kali ini...

Seperti yang kita sedia maklum, zaman prasejarah telah berlaku sekitar 200,000 hingga 300,000 tahun dahulu. Zaman ini boleh dikategorikan kepada 4 zaman iaitu :

Berdasarkan gambar rajah di atas, zaman prasejarah telah dimulakan oleh zaman Paleolitik diikuti Mesolitik, Neolitik dan akhir sekali zaman Logam. Namun, pada hari ini saya akan menerangkan kepada rakan-rakan sekalian berkaitan dengan zaman Mesolitik. Sebenarnya, mesolitik ini juga turut dikenali sebagai zaman Epi-paleolitik atau Hoabinh. Mesti anda semua tertanya-tanya bukan, apa itu Epi-paleolitik/ hoabinh???.... jangan risau, InshaAllah saya akan memberi sedikit penerangan berkaitan dengan zaman tersebut.

HOABINHIAN, istilah ini telah diperkenalkan oleh seorang arkeologi Perancis yang mengambil nama Hoa binh yang merupakan sebuah kawasan di Hanoi, Vietnam.

                                     Gambar 1 menunjukkan kedudukan peta negara Vietnam

   Menurut arkeologi perancis tersebut, pada sekitar tahun 1920-an, beliau banyak menjalankan kajian arkeologi di gua-gua batu kapur disekitar kawasan tersebut. Melalui eskavasi itu, beliau telah menjumpai banyak alat pebel yang direpeh pada sebelah permukaan sahaja manakala di bahagian dalam lapisan ini tiada tembikar. Melalui kongres Ahli Arkeologi Timur Jauh yang telah berlangsung pada tahun 1932, telah menjadikan Hoabinh diterima pakai.  Hoabinh merupakan satu kebudayaan yang berlangsung pada sekitar 12,000 -5,000 tahun yang lalu. Hal in telah memperlihatkan kepada kita bahawa budaya hoabinh menjadi pengganti kepada budaya mesolitik yang dikatakan tidak ditemui sebarang bukti arkeologi dirantau Asia Tenggara.

   Selain itu, masyarakat Hoabinh mula mendiami gua-gua disebabkan telah berlakunya pencairan air batu pada penghujung Pleitosen iaitu sekitar 10,000 tahun dan ke atas, serta zaman awal bagi Holosen. 

                        Gambar 2  menunjukkan gambaran proses interglazier (pencairan air batu)

   Dengan berlakunya proses ini, menyebabkan masyarakat pada ketika itu mula berhijrah ke dataran seperti kawasan gua yang saya katakan sebelum ini. Pemilihan dataran dianggap selamat pada ketika itu kerana kawasan ini jauh daripada laut dan lebih terlindung daripada pelbagai ancaman. Oleh itu, masyarakat mula hidup secara berpindah randah dan tidak lagi hidup secara menetap,malah apabila sampai di sesuatu kawasan mereka mula mengumpul sumber-sumber ssemulajadi seperti tumbuhan dan kerangan. Disamping itu juga, masyarakat hoabinh mula menjalankan aktiviti memburu binatang untuk bekalan makanan. 

Ciri-ciri yang terdapat dalam kebudayaan Hoabinh adalah seperti berikut :
  1. menjalankan aktiviti penyerpihan batu - batu kerakal sungai yang mempunyai saiz sederhana diserpih di satu permukaan sahaja, ataupun kedua-dua permukaan.
  2. alat batunya berbentuk lonjong.
  3. teknologi penghasilan alatan batu lebih halus berbanding dengan alatan batu zaman Paleolitik.
  4. mengamalkan upacara pengebumian yang lebih teratur

  5. tulang haiwan juga dijadikan alatan untuk berburu
Di Malaysia juga, terdapat beberapa jumpaan-jumpaan rangka manusia zaman epi-paleolitik (Hoabinh) yang ditanam secara melutut. 

JUMPAAN RANGKA MANUSIA HOABIN DI: 
  • GUA CHA, KELANTAN
  • GUNUNG RUNTUH
  • GUA BAIK (GOL BAIK)
  • GUA CHEROH DAN GUA KERBAU (PERAK)
  • GUA BEWAH, TERENGGANU
  • GUAR KEPAH, SEBERANG PERAI
  • GUA NIAH, SARAWAK
Guar Kepah, Seberang Prai
  1. guar kepah atau nama lainnya adalah "Goa Cuppa"/ Guah Gappah (1863) ialah sebuah gua batu kapur asfalt terletak di kepala Batas, Seberang Perai, Pulau Pinang.
  2. kepah - merupakan sejenis siput yang boleh dimakan yang berasal dari luat.
  3. kerja-kerja eskavasi dijalankan oleh Van Stein Callenfels pada 1934-1936 telah menemui  bukti-bukti kehidupan orang Asli, suku semang seperti tulang manusia, sisa makanan, serpihan seramik, alatan batu dan sebagainya.
  4. guar kepah menjadi petempatan awal manusia terawal. sejarah manusia purba ini dikaitkan dengan manusia Hoabinhian.
  5. rangka manusia yang ditemui oleh pengkaji awal di Guar Kepah menggolongkan dalam kumpulan Australomelanesoid, iaitu dikatakan mirip rupa masyarakat Asli Australia, Melanesia dan juga penduduk New Guinea sekarang.




   Seterusnya, Gua Niah di Sarawak juga turut menjadi lokasi petempatan awal bagi masyarakat zaman Epi-paleolitik, merupakan sebuah gua yang terbesar di Malaysia dan penuh dengan sejarah-sejarah lampau. Gua Niah terletak kira-kira 90 km ataupun  satu jam setengah dari bandar Miri, Sarawak. malah, yang paling menakjubkan apabila gua ini merupakan antara gua batu kapur yang terbesar di daerah ini.

leh itu, lebih baik eloknya kita mengenali serba sedikit latar belakang Gua Niah.


  • telah dijumpai fosil manusia yang berusia 40,000 tahun dahulu
  • jumpaan perkasasan manusia purba menjadikan Gua Niah sebagai tapak arkeologi terpenting di dunia.
  • tahun 1958, satu eskavasi yang telah diketuai oleh Tom Harrison dan isterinya, Barbara Harrison.
  • beliau dikatakan berminat untuk menjalankan arkeologi walaupun tidak mempunyai asas dalam proses eskavasi.
  • kemampuannya membongkar satu tengkorak menusia disebelah barat pintu utama Gua Niah  ( dianggarkan berusia 40,000 tahun) .
  • tengkorak yang dijumpai tersebut merupakan manusia moden (Homo Sapiens) terawal di Asia tenggara.
  • tengkorak ditemui di aras dimana perkasasan batu telah dijumpai sebelumnya bersama arang.
  • arang tersebut digunakan untuk memberikan pentarikhan radiokarbon sekitar 40,000 tahun dahulu.
  • hal ini menjadi bukti terawal kependudukan manusia awal di Borneo.
   Sebelum saya menghabiskan penulisan ringkas pada kali ini, molek jika saya dapat menyimpulkan serba sedikit berkaitan dengan kebudayaan Hoabin.Sebenarnya, kebudayaan Hoabinhhanya berlaku di rantau ini, kerana berdasarkan kajian arkeologi yang dijalankan menunjukkan  bahawa zaman Mesolitik tidak berlaku disekitar kawasan ini, namun zaman yang dipanggil sebagai Epi-paleolitik / hoabinh yang telah berlangsung sekitar 12,000 tahun dahulu dikatakan mempunyai persamaan dengan Mesolitik. Malah, kita juga dapat melihat bahawa terdapat beberapa ciri-ciri yang menunjukkan perbezaan antara Hoabinh itu sendiri dengan zaman Paleolitik.

  Setakat ini sahaja perkongsian berkaitan dengan kebudayaah Hoabinh, ilmu ini saya perolehi setelah menghadiri kuliah Encik Aziz bagi minggu ke-5 disamping turut membuat rujukan di laman sosial Google.com. Saya memohon maaf  jika sepanjang penulisan saya kali ini ada yang menyinggung perasaan kalian kerana segala kebaikan itu datangnya daripada Allah SWT dan kekurangan itu datangnya daripada diri saya sendiri. Sebelum itu, saya berharap anda semua seronok setelah membaca catatan saya dan semoga ilmu ini dapat sampai dengan baik kepada kamu semua. Amin Ya Rabbal Alamin.








Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ZAMAN LOGAM

Assalamualaikum WBT dan salam sejahtera. Bertemu kita dalam blog kali ini,yang pasti membuat anda semua tidak sabar-sabar menunggu perkongsi...